5 mars 2012

Tiden som går fort


Tiden går så otroligt fort när man har roligt! Jag får lov att börja inse att jag inte kommer att vara här för all evighet... Har hunnit uppleva mycket, men har massor av saker kvar att göra!



Sista veckan planerar jag att åka till Zanzibar några dagar, och innan dess har jag en massa människor jag så gärna skulle hälsa på hos och lära känna bättre! Bland annat insisterade en av skolans lärare, som är från en massai-stam på att jag borde komma ut och få en guidning i hennes massaiby och besöka deras kyrka.

Under den gångna veckan har jag lärt känna ganska många av lärarna, för jag har varit mycket uppe i skolan, och eftersom de andra volontärerna har haft en del annat för sig så har jag fått många gyllene chanser att umgås med afrikanerna! :)



Gillar verkligen att diskutera med lärarna, för de har ofta ganska goda kunskaper både om det tanzanianska samhället och kulturen och i engelska. Många av dem är också intresserade av hur skolorna fungerar i andra länder, och det är ju kul att få berätta.

Utanför skolan är det många som inte alls talar engelska. Börjar känna att jag förstår en hel del swahili också, men de fraser jag talar själv är nog ytterst begränsade. Irriterande då man vill tala med nån som inte förstår ett ord engelska!



En av lärarna föreslog faktiskt att jag kan komma och undervisa i vilket ämne jag vill – kiswahlii till exempel! Tror dock jag föredrar engelska, matte, geografi eller nåt, om jag ska undervisa alls. Eftersom jag är här så kort tid så är det ju inte riktigt nån idé att börja göra några storslagna undervisningsplaner, så jag tror jag fortsätter som tidigare och fokuserar på att korrigera uppgifter eleverna gjort och förklara för dem som inte förstått. Med 50 elever i en klass finns det nog alltid något att göra.



Har varit litet förkyld de senaste dagarna. Första tanken när man blir sjuk här är ju "tänk om jag får malaria...", för i så fall är det jätteviktigt att upptäcka det i tid och börja ta medicin. Skulle jag har haft malaria skulle jag nog vara betydligt sjukare än jag är nu, så det har jag avfärdat.

Tar ju också profylax mot malaria (Lariam). Har inte haft några problem med den, förutom att man måste komma ihåg den varje vecka. Om den har någon funktion är ju en annan fråga...

Finns inte så hemskt mycket myggor där vi rör oss heller, på dagarna är det för hett för myggorna och på kvällen måste mzungus hålla sig inne. :)



Ett annat Afrika-fenomen som irriterat oss på sista tiden är strömavbrott var och varannan dag. Egentligen behöver vi inte strömmen så värst mycket – det finns ju stearinljus, oljelampor och gasspisar. Men då strömmen inte funkar så funkar inte internet heller, och är det längre avbrott så gäller det att inte ha allt för mycket mat som blir dålig i kylskåpet. Mycket av maten här är dock tillverkad och behandlad så den inte ska fara illa – mycket konserveringsmedel med andra ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar