25 februari 2012

New Life Academy


Den gångna veckan har jag tillbringat ganska mycket tid på New Life Academy, alltså den primary school som New Life Outreach driver. Många av elevernas skolgång finansieras med sponsorer från Danmark, Norge och USA. Just nu byggs också en secondary school på samma område, för att göra det lättare för eleverna att fortsätta sina studier. Det bygget har finansierats med medel från Finland. :)


Att uppleva den tanzanianska skolan inifrån är nog en rätt intressant upplevelse då man kommer från Finland. Här är det inte ovanligt att det är 50 elever i samma klass, men då har de ofta flera lärare också. Ändå verkar det som att de elever som inte riktigt hänger med väldigt lätt hamnar i kläm och inte får det stöd de skulle behöva.

Många av eleverna är dock mycket duktiga, och kan läsa bra på engelska redan i 6-årsåldern. Men så tror jag också att NLA hör till de bättre skolorna..

Eftersom böcker är dyra går mycket av undervisningen på svarta tavlan och eleverna läser högt från tavlan skriver av uppgifter till sina häften. Foton, OH och powerpoint existerar nog inte här, och det betyder att allt som ska demonstreras för en hel klass måste ritas på tavlan eller på stora papper. Jag har ju aldrig varit speciellt förtjust i att rita, så det kändes litet ironiskt då en lärare gav mig en lång lista på bilder hon behövde och bad mig rita dem och skriva det engelska namnet under. :)


På torsdagen jobbade jag i "baby-class" där barnen bara är 2-5 år gamla. Det är inte alla som börjar skolan så tidigt, men det är en form av förskola. Ganska kul att se hur de jobbar. De har i princip inga leksaker alls, vilket gör det till en liten utmaning att hålla något slags ordning på de ca 20 barnen i ett litet rum. De är nog ute en hel del också, dagen då jag var med dem gick vi t.ex på promenad för att se på får, kor, mangoträd och bananträd. Viktigaste funktionen med förskolan är att börja lära barnen engelska, för i själva skolan är det mesta av undervisningen på engelska. De använder sånger, ramsor och danser väldigt flitigt i undervisningen- både bananträdet och mangoträdet har sin egen sång. Jag undrar bara hur mycket eleverna förstår av det de sjunger.

Igår var jag med Lene, Christine och Daniel en sväng till the Massai-market igen (den som jag var till första dagen). Det var kul att vandra omkring där nu, och det kändes inte alls som att försäljarna var påträngande fastän de alla ivrigt försökte marknadsföra sina produkter. Inhandlade ett par kangas och en hel del afrikanska smycken. Finns så otroligt mycket jag skulle vilja handla där, men jag måste ju fundera vad jag kan få med mig hem i väskan också!

Litet överraskad blev jag nog då vissa av försäljarna kom ihåg mitt namn från förra gången jag var där! (Det berodde på att Lene, som var med mig förra gången också, presenterade mig för dem då, eftersom hon har varit här så länge så många av försäljarna känner henne.)


Idag har jag lovat hjälpa till i Childrens Church igen, och det ser jag verkligen fram emot. Är så kul att leka och skoja med barnen, och Jemima som är barnpastor i församlingen är så otroligt bra på att undervisa dem!

Sen får vi se vad vi hittar på resten av helgen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar