21 februari 2012

Kilimanjaro


Förra veckan tog vi det ganska lugnt här på New Life Outreach, eftersom vi just hade kommit hem från crusade. Var och hälsade på till skolan och lekte litet med barnen i grannskapet, tvättade kläder i vår tvättmaskin som måste fyllas för hand med ca 10 hinkar vatten...



I helgen åkte jag med en del de andra volontärerna här (Lene, Vino, Christine och Daniel) samt en del andra ungdomar och campade vid Kilimanjaro. En av killarna jobbar på en farm där, så det var han som kände till stället och hade fixat att vi kunde komma dit.



På fredagen var det mörkt när vi kom fram, så vi åt middag kring lägerelden och gick upp på en kulle i närheten för att se på stjärnorna. Stjärnhimlen är bara så fantastisk här, jag hade kunnat stå och se på den hur länge som helst!



Lördagen började klockan 6, för då steg vi upp för att se soluppgången över Kilimanjaro. Berget var egentligen mest ivägen, men vackert var det oberoende. Sen var det dags att ta itu med litet jobb; en skock får på farmen skulle vaccineras och öronmärkas, och alla hjälpte vi till. Det var inte världens enklaste att fånga in fåren, men om man springer och snabbt tar tag i ett av benen så får man nog fast dem. :D

Vino, som är läkare, visade mig hur man gör när man ger injektioner. Han tyckte att jag kanske behöver öva litet på får innan jag ger mig på människor, om jag nu ska bli läkare. Det var faktiskt kul när man väl fått kläm på hur man skulle göra. Och fåren tycktes inte lida av att jag var litet ovan, öronmärkningen kändes mycket mer än själva vaccinationen tror jag.



Då det var avklarat vandrade vi iväg för att simma i en sjö i närheten. Vi hade trott att vi skulle kunna vandra längs en bäck ner till sjön, men det visade sig att det var en riktig djungel runt bäcken, och vi fick lov att vada i bäcken istället. Vattnet var förvånansvärt kallt, men det kom det ju uppifrån Kilimanjaro så det var ju egentligen inte så konstigt.



Under kvällen gjorde vi en lammstuvning med grönsaker från farmen över öppen eld. Det var egentligen väldigt gott, men litet knepigt var det att njuta av det då jag inte kunde låta bli att referera till lammen vi klappat tidigare på dagen. Sedan myste vi kring lägerelden, spelade gitarr och sjöng.

Eftersom det var litet trångt i tältet beslöt jag och några andra tjejer att sova sista natten utanför tältet. Var skönt att få andas litet frisk och sval bergsluft som omväxling till dammolnen i Arusha.

1 kommentar:

  1. Låter ju helt superhärligt! Men du kommer väl fortfarande ihåg att akta dig för lejonen och ormarna och krokodilerna och sjörövarna och...:)

    SvaraRadera