16 mars 2012

Good morning Teacher!

Nu har jag alltså inlett den sista veckan med den titeln Teacher!
Jag finner det en smula underhållande att alla eleverna kallar mig så konstant, förutom då de använder "madame" förstås. Hemma i Finland kallar man minsann lärarna vid förnamn, och alla är nöjda och glada med det.
Här är det också regel att eleverna diskar lärarnas tallrikar, hämtar stolar om lärarna vill sitta och ger sitt vatten till läraren ifall läraren är törstig. Idag insisterade en elev också på att bära min väska på väg hem från skolan. Fast det var ju nog för att jag har så snygg väska ;).
Ibland känns det nog som att de (=vi) utnyttjar eleverna, men å andra sidan så lär de sig respekt och hjälpsamhet väldigt bra! Hoppas att de gör samma sak för varandra! Och  jag försöker nog att utnyttja dem så litet som möjligt, men samtidigt är det ju en extra stor ära för dem att få göra nåt för en mzungu. :)

Helgen tillbringade jag till stor del i kyrkan, eftersom vi hade ungdomsseminarier från fredag kväll till söndag kväll. Undervisningen handlade om relationer och äktenskap, och det var synnerligen intressant att höra den afrikanska pastorns syn på det. Vissa saker, som att vi är skapade för att ha en levande relation till Gud, ta emot hans kärlek är ju lika oberoende av var i världen man är. Andra saker, synen på äktenskapet och val av partner till exempel, är nog ganska annorlunda. Hade pastorerna hemma spenderat en timme för att förklara vikten av att tvätta sina kläder, borsta tänderna, le mot människor man möter hade han nog fått en utskällning av ungdomarna efteråt. Här tror jag det var okej, för det är bara så att här väljer killarna de tjejer som ser välvårdade ut, de har inte mycket annat att gå efter.

Imorgon är det dags för safari med tjejerna från barnhemmet Hayleys House. Det ser vi fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar